16 kwi 2014

9

Liebster Blog Award #4 i.. Zaproszenie na wydarzenie książkowe!

Kamil Czyta Książki

Już po raz czwarty zostałem nominowany do nagrody Liebster Blog Award. Sprawczynią nominacji jest Darka z bloga http://www.wiecejksiazkow.blogspot.com :) Jej pytania były trudne i wymagające, ale postarałem się jak najlepiej na nie odpowiedzieć.

Jednak zanim przejdę do odpowiedzi, chciałbym Was zaprosić na pewne wydarzenie, które odbędzie się w Krakowie, w przyszłym tygodniu.




Jak pewnie większość z Was wie, 23 kwietnia to Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. I właśnie w tym dniu rozpoczną się Małopolskie Dni Książki "Książka i Róża", które odbędą się w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej. Impreza będzie trwała dwa dni, a ponadto w piątek, 25 kwietnia odbędzie się Katalońska Noc w Bibliotece, która stanowić będzie podsumowanie działań w ramach Małopolskich Dni Książki.

Czego możemy się spodziewać? Wystawy, wernisaże, warsztaty, wykłady, gry terenowe, warsztaty kaligraficzne to tylko niektóre z atrakcji przygotowanych przez organizatorów. Jednak nas, moli książkowych najbardziej ucieszą spotkania z autorami: Mariuszem Wollnym i uwaga, z prof. Jerzym Stuhrem! Ponadto, dla wszystkich, którzy pragną powiększyć swoje biblioteczne zbiory książkowe, będą przygotowane dwa wydarzenia: Wielki Kiermasz książek wycofanych z Biblioteki - każda książka za 4 zł (!) oraz Drugie Życie Książki - każdy będzie mógł przynieść książkę, która leży na półce i zbiera kurz, a w zamian przynieść inną, wcześniej nie czytaną.

Zapowiada się niezwykle ciekawie, mam nadzieję, że upoluję jakieś ciekawe powieści i serdecznie Was zapraszam do wzięcia udziału w tym wydarzeniu. Ja pojawię się tam na pewno, postaram się przygotować jak najpełniejszą relację. Już nie mogę się doczekać, tak więc odwiedzajcie STRONĘ GŁÓWNĄ wydarzenia i do zobaczenia!

Pytania zadane przez Darkę:

1. Jaka książka rozpoczęła Twoją przygodę z czytaniem ?

Moją przygodę z czytaniem można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to Harry Potter i Kamień Filozoficzny, książka, która pokazała mi jej magiczny świat i mnie do niego zaprosiła oraz Władca Pierścieni, trylogia, która ukształtowała mój światopogląd i zaczęła na poważnie przygodę z książkami.

2. Co najbardziej lubisz w czytaniu ?

Gdy czytam, mogę przenieść się do zupełnie innego świata, tracę kontakt z szarą rzeczywistością i przenoszę się do czegoś zupełnie innego. Mogę wczuć się w rolę głównego bohatera, oceniać jego działania, przeżywać razem z nim jego porażki i świętować zwycięstwa. I chyba o to chodzi w książkach :)
3. Jak przekonałbyś osobę, która nie czyta, do sięgnięcia po lekturę ?

Zastanówmy się czy w ogóle bym przekonywał. Każdy ma inne hobby, każdy jest inny. Jedni czytają nałogowo, a drudzy sklejają modele statków. Jeśli nie lubię modelować, to jak fan modelarstwa mógłby mnie do niego zachęcić? Co innego, gdy ktoś narzeka, że mu się nudzi i nie ma co robić, lub ktoś kto nie ma sprecyzowanej pasji. Ja uwielbiam literaturę fantasy, często powstają różnorakie ekranizacje książek - więc gdybym miał kogoś zachęcić do czytania, pokazałbym mu trailer naprawdę dobrego filmu, a później powiedział Książka jest jeszcze lepsza.

4. Kogo, z książkowych postaci, zaprosił byś na imprezę ?

Gandalfa. Zrobiłby nieziemski pokaz sztucznych ogni.

5. Jaki styl pisania sobie cenisz, co lubisz w czytanych powieściach ? Dlaczego ?

 Lubię przemyślane fabuły i dopracowane do każdego szczegółu. Wtedy mam świadomość, że autor się naprawdę postarał, żeby pokazać czytelnikowi to co on miał w głowie. Lubię skomplikowane zagadki, zwodzenie na manowce, kręcenie, i oszukiwanie. Cenię sobie ukazywanie wydarzeń z różnej perspektywy, chcę wiedzieć co myślą inni bohaterowie, jak oni widzą ów rozwój wypadków. Zachęca mnie to do dalszego czytania.

6. Gdyby przyszło Ci wybrać jedną książkę, którą czytałbyś do końca życia, co byś wybrał ? 

Jak już podkreślałem niejednokrotnie, sześcioksiąg Tolkiena jest najważniejszą książką w moim życiu i to właśnie ją będę czytał do końca życia.

7. Odwiedziłeś kiedyś miejsce przedstawione w książce ? Jeśli tak, to jakie ?

Byłem we Florencji i Rzymie, miastach, w których dzieje się akcja książek Dana Browna Inferno i Anioły i Demony, jeśli jeszcze jakieś odwiedziłem to nie pamiętam.

8. Książka czy ebook ?

Zdecydowanie książka. Dużo spędzam czasu przed komputerem, więc gdybym czytał ebooki, to zamordowałbym własny wzrok. Papierowe wersje są lekarstwem na moje oczy.
9. Co sądzisz o polskim poziomie czytelnictwa i dostępności książek ?

Książki są ogólnie dostępne. Każdy może iść wypożyczyć książkę w bibliotece , kupić w księgarniach, które wyrastają jak grzyby po deszczu, mamy ich naprawdę sporo. Dla leniwych jest dużo księgarń internetowych, bibliotek w sieci. Z poziomem czytelnictwa już gorzej, bo Polacy nie czytają dużo, a wielu wcale. Nie ma się czym chwalić, dlatego najlepiej zakorzenić w młodym pokoleniu miłość do książek, czytać na dobranoc, nagradzać czytanie, itp. Z drugiej strony mamy dużo blogów recenzenckich, więc czy faktycznie jest tak źle?

10. Ile czasu zajmuje Ci przeczytanie książki ?

Hah, to zależy jakiej. Są książki, które połknę w dzień lub dwa, a są takie z którymi się męczę miesiąc czy dwa. Niedawno zrecenzowane Igrzyska Śmierci przeczytałem w kilka dni, natomiast Metro 2033 męczę już od miesiąca i nie mogę się zebrać by dalej czytać.
11. Jakie są Twoje nawyki czytelnicze ? 

Często czytam przy zagranicznej muzyce, obojętnie jakim gatunku. Pomaga mi to wczuć się w rolę bohaterów, ale i wyciszyć. Nie mam podzielnej uwagi, więc ciężko mi i czytać i z kimś rozmawiać. Najwięcej czytam na łóżku i w tramwaju.
Tradycyjnie nikogo nie nominuję, a Liebster będzie pojawiał się coraz rzadziej na moim blogu.
Pozdrawiam! :)

9 komentarzy:

  1. Na imprezę z chęcią bym się wybrała. Szkoda tylko, że mam tak daleko.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurde no. Kusisz mnie, żeby się spakować, przejechać te 200 kilometrów i zagościć w Krakowie na tym zacnym wydarzeniu (kiermasz książek interesuje mnie w szczególności :v)

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie dość wymagające pytania :) ale odpowiedziałeś "śpiewająco" :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Jejku, ale bym chciałam być na imprezie. Niestety za daleko:(.
    Gratuluje nominacji:).

    OdpowiedzUsuń
  5. Coraz częściej żałuję, że nie mieszkam na południu. W Pomorskiem prawie nic książkowego się nie dzieje!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kamil, świetne odpowiedzi i zazdroszczę imprezy. ;) Jeśli będziesz miał ochotę i czas to możesz odpowiedzieć, również na moje pytania.
    Pozdrawiam, Marcelina

    OdpowiedzUsuń
  7. Dlaczego Kraków jest tak daleko? Dobrze Ci, już zazdroszczę łupów, ale pocieszam się, że będzie obszerna relacja z imprezy. Świetne, przemyślane i konsekwentne odpowiedzi!

    OdpowiedzUsuń
  8. Trochę mam do Krakowa, ale chętnie bym przyjechała ^^ Gdyby nie testy gimnazjalne :/ Szkoda...

    OdpowiedzUsuń
  9. Normalnie już wyga z Ciebie w tych nominacjach, a impreza super ciekawa, chętnie bym zajrzała.

    OdpowiedzUsuń